Reviews

DJ Lab – Tides album review

Für Joachim Spieth liegt so ein Zustand der Erholung in der Musik verborgen. Auf seinem zweiten Langspieler ‘Tides’ kreiert, erkundet und besiedelt er Klangtexturen und erschließt dabei begehbare Raumkonstrukte. Entstanden ist ein Klangbad, das so immersiv und vereinnahmend ist, dass man glaubt, die Orientierung zu verlieren…

…“Cahaya Bulan”, the opener of Joachim Spieth’s album, expresses the same sensations, a gradual emergence of a non-human artefacts, gliding in the hiss of drones. And there’s not only one of them, a whole procession with “P 680”, “Solstice” and others. Only rattling rhythms of “Ultradian” are showing the side the label is known for. I can imagine that fans of Affin’s regular techno output might look surprised, but for the label founder ethereal compositions are not an uncharted territory, as they appeared on his first album on the label. Spieth’s ambient is of XL size, pretentious and powerful that you just can’t ignore…

“…Like the cover art, the music has the color removed and to get around the same type of quality that you could expect, Spieth has a way of either making the sounds feeling like they are moving or filling up a space. At times like on a piece like “Antipodal” you get a sense of something has created a barrier over something, say looking at the artwork, an ice shield and by taking this approach to composition Spieth in turn creates a physical form of music – it is as if by narrowing the parameters he is maximizing the effect…”

…Jednocześnie ma ona swoje bardziej energetyczne momenty, jakim jest utwór „Ultradian”. Pozostałe nagrania z „Tides” to utwory bez bitu. Ich charakter sączy się ze wspomnianych padów, które w tym przypadku stają się osią kompozycji, ukazując dalekie rejony hipnotycznego ambient-techno. To zaś sprawia, że „Tides” najbliżej jest do tego co Joachim Spieth tworzył nagrywając dla kultowej serii kolońskiego Kompaktu – „Pop Ambient”, w szczególności pierwszych z jego prac w tej serii, jak i ostatniej, przygotowanej na jubileuszową Pop Ambient 2020…

A Closer Listen

Tsugi Pop Ambient 2020 review

Le cru 2020, sorti en novembre 2019, se place dans la continuité de ses prédécesseurs. Les titres sont bien plus variés que ce qu’on pourrait l’imaginer, entre les rêveries à la guitare de Thorre Pfeiffer sur la piste d’ouverture, les violons déchirants de Klimek sur « Requiem For A Butterfly », le voyage cosmique de « Meteor » par Joachim Spieth ou encore les mélodies élégantes de « Sleep Fall » par Andrew Thomas. Chaque piste développe son propre univers. Au point de se demander ce qui peut bien faire la cohérence de ce genre ambient.

Groove – Irradiance album review

Irradiance hat es in diese Liste geschafft, weil es sicherlich eines der eher unterschätzten und vielleicht übersehenen LPs des Jahres ist. Dabei ist nicht das erste Album des Stuttgarter Produzent Joachim Spieth, doch aber sein erstes auf dem eigenen Label Affin. Irradiance ist an sich eine unspektakuläre Angelegenheit, doch darin liegt gerade seine große Stärke: Spieth wandelt zwischen kontemplativem Ambient und Deep-Techno, inklusive den genretypischen Soundscapes-Schichten, mit einer derart handwerklichen Potenz, das Körper und Geist mit perfekter Balance befriedigt werden.

Como um set muito bem construído, o EP Irradiance de Joachim Speith conta com inicio, meio e fim. Com 8 faixas iniciadas no ponto zero, a sequencia sonora nos faz lembrar da progressão que longos sets proporcionam.

Passando por sons mais calmos e naturais, Iliachtides e Dispersion constroem uma boa atmosfera para Luciferin que chega com uma pegada mais forte e acida entregue em seus 7:29min, que por sinal é a faixa mais longa do EP.

Com um leve break com Candela, aos poucos o EP se reconstrói e Absorptio é a responsável por começar a juntar os elementos naturais, preparando os ouvidos novamente para um som mais envolvente. Desta vez Annihilatio embraza tons ácidos e progressivos para ai então, chegarmos ao fim do EP.

Lambda começa a desconstrução dos elementos utilizados nas faixas anteriores e Radiance finaliza com uma bela viagem sonora com elementos naturais.

6am – Noctilucent EP review

Noctilucent delivers with four tracks filled deep, atmospheric soundscapes, combined with hypnotic driving percussions. This is a carefully-constructed EP from two of the most respect purveyors of the deeper sounds of techno — signature work from both Reggy and Joachim.

Faze Mag – Luminophor review

Mit einem wabernden Tech-Kracher brilliert Joachim bereits auf der A-Seite. Unaufhörlich schiebt das mysteriöse und spacige “Luminophor“ durch Zeit und Raum. Purer Beat, pure Moog-like Power. Eine Spur trockener und härter, im Hintergrund aber weiterhin undurchdringlich, …

Evaporate welcomes with a hefty bassline, that soothing synths steadily wrap around. The track builds up an airy feeling, before giving you some steady ground with the snare kick. Evaporate isn’t much on the surface, but the accompanying distortion of the synth and the danceable beat keep your head nodding. It’s bordering on ambient, but with the 4/4 kick presence throughout. It’s touching on deconstruction, like the post-club ringing in your ears put into a comedown chill-out track. The track rises for a long time, before slowly letting go of the bassline. It leaves you floating.

The Gap – Platten die bleiben

Deutschlands wichtigstes Techno-Label wird 20 Jahre alt. Zu diesem Anlass haben 20 Platten aus dem Katalog herausgesucht, die wir für gut, wichtig und essentiell halten. Das Ganze ist auch ein Rückblick auf zwei Jahrzehnte Techno.

De:Bug Affin 100 review

Massiv aufgefahren hat Joachim Spieth für die Feier des 100sten Releases. 21 Tracks, auf denen nahezu jeder der Acts des Labels mit einem Track abräumt, von minimal slammenden Dubs bis hin…

Pitchfork Kompakt 100 review

For their 100th release, tech-house monolith Kompakt issues this celebratory two-disc compilation showcasing its artists remixing their labelmates…

Pop Matters review The Orb “Back To Mine”

…The song also serves as the transition from the opening portion of the CD, giving Paterson a chance to offer some more abstract compositions such as Joachim Spieth’s “You Don’t Fool Me” and another Aphex Twin track…

Ambient Exotica Pop Ambient 2001 review

The compilation launches with the now iconic synth washes of pure sublimeness and bliss of You Don’t Fool Me by Joachim Spieth. Originally featured on Spieth’s EP of the same name, this track is one of the pinnacles and beautifully carved out blueprints of the genre. It is based on one of the most gorgeously warm loops I have ever heard. Their phantasmagoric shimmer transports heat, contentment and shelter. A dubby bassline is added later before the song swells down again. It is this very juxtaposition of both ingredients that is so unbelievably gargantuan, and this is one of the genre-establishing tunes I advise to every Ambient listener in particular and lovers of electronic music in general. But be careful, you can get lost in its deep alcoves.

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